شنبه ۲۸ بهمن ۰۲

 پدر و مادر خوب چه کسانی هستند؟

۳ بازديد

این سوالی است که ممکن است بسیاری از والدین و فرزندان داشته باشند. بر اساس مطالعات روانشناسی، یک پدر و مادر خوب والدینی هستند که دارای ویژگی‌های زیر هستند:

-  درک کردن نیازها، احساسات و علاقه‌های فرزندان خود

-  صداقت در برقراری ارتباط با فرزندان خود

-  خوداتکایی و خودداری در مقابل تنبلی، خشم، حسادت و غیره

-  مهربانی و همکاری با فرزندان خود

-  شادی و لذت‌بردن از زندگی خانوادگی

-  حمایت و تشویق کردن فرزندان خود برای شجاع بودن و مستقل شدن

-  آموزش و ارشاد کردن فرزندان خود در مسائل زندگی

-  احترام گذاشتن به حقوق و حرمت فرزندان خود

-  مسئولیت‌پذیری در برآورده کردن نیازهای جسمانی، روحی و روانی فرزندان خود

-  عشق و تایید کردن فرزندان خود به شکل بی‌قید و شرط

پدر و مادر خوب، فرزندان موفق بیشتری را وارد جامعه می‌کنند و از ایجاد مشکلات روحی، رفتاری و اجتماعی در آن‌ها جلوگیری می‌کنند. البته پدر و مادر خوب نباید با پدر و مادر کامل اشتباه گرفته شوند. همه پدر و مادر‌ها ممکن است اشتباهات و نقص‌هایی داشته باشند، اما مهم این است که به تلاش برای بهبود رفتار خود با فرزندان خود ادامه دهند.

این سوالی است که بسیاری از پدر و مادرها دارند و جواب قطعی برای آن وجود ندارد. اما می‌توان چند نکته‌ی کلیدی را برای بهبود رفتار با فرزندان بیان کرد:

-  به حرف‌های فرزندتان گوش دهید و به آن‌ها توجه واقعی نشان دهید. این کار باعث می‌شود فرزندتان احساس ارزشمند بودن، شنیده شدن و مورد علاقه بودن کند.

-  زمان زیادی را با فرزندتان سپری کنید و با هم فعالیت‌های مشترک انجام دهید. این کار باعث می‌شود رابطه‌ی صمیمانه‌تر و قوی‌تری با فرزندتان برقرار کنید و از زندگی خانوادگی لذت ببرید.

-  عشق بدون قید و شرط به فرزندتان بدهید و به آن‌ها تایید، حمایت و تشویق لازم را ارائه کنید. این کار باعث می‌شود فرزندتان اعتماد به نفس، خودپسندی و خودکارآمدی لازم را پیدا کند.

-  به آنچه می‌گویید عمل کنید و الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. این کار باعث می‌شود فرزندتان شما را جدی بگیرد، از شما چیزهای درست یاد بگیرد و به شما احترام بگذارد.

-  به نکات مثبت فرزندتان توجه کنید و آن‌ها را تحسین، ستایش و تقدیر کنید. این کار باعث می‌شود فرزندتان خودش را قابل دوست داشتن، قابل تحسین و قابل تقویت ببیند.

-  در صورت لزوم عذرخواهی کنید و خطاهای خود را پذیرفته و جبران کنید. این کار باعث می‌شود فرزندتان شما را صادق، منصف و مسئول پذیر ببیند و از شما الگو بگیرد.

-  به فرزندتان اجازه دهید تا خودش باشد و علاقه‌ها، استعدادها، شخصیت و هویت خود را پیدا کند. این کار باعث می‌شود فرزندتان خودش را منحصر به فرد، خلاق و مستقل ببیند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در وی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.